Tekstblad, hét tijdschrift over tekst en communicatie. Voor iedereen die professioneel in tekst is geïnteresseerd.

Abonneren? Klik hier.

In het komende nummer:

Tekstblad nummer 1 van 2024

Covers van Tekstblad

Duivelse details. Wanneer lijken merknamen te veel op elkaar?

Sommige commerciële producten lijken verdacht veel op elkaar. Ze hebben vergelijkbare verpakkingen, kleuren, vormgeving, en ook de merknamen verschillen weinig van elkaar. Meestal probeert een goedkope imitatie zo mee te liften op het succes van een bekend merk. Dat mag niet: merknamen zijn wettelijk beschermd. Een producent die zich benadeeld voelt, kan naar de rechter stappen.

Gedragsinterventie: Chat met je sigaret

Hoe activeer je twijfel over roken en laat je mensen overwegen te stoppen? Daarvoor is Chat met je sigaret ontwikkeld, een chatbot om in gesprek te gaan met jezelf. De weerstand tegen de sigaret wordt er groter door. Bovendien biedt deze chatbot hulpverleners een luchtige manier om het gesprek te openen met mensen die roken.

Wat kun je als tekstschrijver leren van een productontwerper? Hoe je schrijft voor lezers die het druk hebben

Hoe lezen mensen online? Niet! Dat schreef de ‘koning van de gebruikersvriendelijkheid’ Jakob Nielsen al in 1997. Dit bleek destijds uit zijn baanbrekende onderzoek naar gedrag op websites. Vorig jaar verscheen een boek vol overtuigend bewijs: het is nóg lastiger om je lezer echt te bereiken.

Nudges zijn effectief, maar burgers moeten wel het gevoel hebben vrij te kunnen kiezen

Nudging, ook wel het zachte duwtje in de rug genoemd, kan mensen op een onopvallende manier aanzetten tot ander gedrag. Discussiepunt daarbij is het risico dat hun autonomie wordt aangetast. Dat is onwenselijk, want de kracht van nudging is juist dat mensen zélf een andere keuze maken. Hoe nudges werken en welk effect ze hebben op het gevoel van vrije keuze, vertelt Jonas Wachner, die promoveerde op onderzoek naar autonomiebehoud bij nudging.

How to: Rapporteren in PowerPoint: bewandel twee sporen

Stel je voor, je krijgt als tekstschrijver het verzoek om mee te werken aan een rapport in PowerPoint. Wat moet je daar nou mee? PowerPoint is bedoeld als presentatiemateriaal: een spreker vertelt een verhaal en laat daar plaatjes bij zien. Schrijven is iets anders, en iets leesbaars maken in PowerPoint is een hele opgave. Ik zou daarom een tweesporenbeleid kiezen: daag de keuze voor PowerPoint uit en als het toch moet, help dan de beperkingen ervan ten opzichte van echte tekst te ondervangen.

Isoleren met slimme stappen: zes gedragstechnieken om inwoners te overtuigen

Gemeenten en provincies ondersteunen inwoners op verschillende manieren om minder gas te gebruiken. De provincie Utrecht zette in op het kosteloos en eenvoudig isoleren van koophuizen van mensen onder een bepaalde inkomensgrens. Mooie actie! Probleem opgelost? Nee, want inwoners gingen niet in op dit ogenschijnlijk aantrekkelijke aanbod. Want gratis bestaat toch niet?

Zeg dat dan: spelen met jargon

Jargon zorgt voor afstand en onduidelijkheid. Toch blijven moeilijke termen terugkomen in veel teksten. Binnen de overheid zijn er tal van initiatieven om begrijpelijker te communiceren. En ook de architectenbranche neemt afscheid van termen als ‘grondgebonden woningen’ en een ‘actieve plint’. Maar niet altíjd. Want vaktermen kunnen ook nuttig zijn.

Het weten-schap: Genderneutrale voornaamwoorden

Zelf ingewikkelde en (helaas) vaak ontoegankelijke publicaties uitpluizen om op de hoogte te blijven van wetenschappelijke inzichten? Sofie Decock zet voor jou vier recente wetenschappelijke publicaties, toegepast op de schrijfpraktijk, in het schap. Deze keer: genderneutrale voornaamwoorden.