Afbeelding

Klopt als een bus

G’woon creatieve communicatie

Als tekstprofessional hebben wij een antenne voor gekke woordkeuzes, ambigue typografie, verwarrende zinsconstructies of opvallend beeldgebruik; we signaleren in een oogopslag fascinerende tekstfenomenen. In dit nummer delen we een collectie creatieve communicatie van commerciële bedrijven.

We komen geregeld opvallende communicatie-uitingen tegen van bedrijven die niet vallen in de categorie ‘slogan’ of ‘kop’. Denk aan een bijzondere aanhef in een e-mail, opvallende woordkeuze op een vervoermiddel of een creatieve kreet op een verpakking. Zet al die vondsten bij elkaar en je gaat patronen zien. Sommige bedrijven – vaak niet de kleinste – hebben zich zelfs gespecialiseerd in creatieve communicatie. Een greep uit alle uitspattingen.


Tefke van Dijk en Johan Koning zijn allebei al jaren actief als professioneel tekstschrijver en allebei lid van Tekstnet. Tefke verzamelt samen met Christine Liebrecht slechte slogans (waarbij Johan jurylid is voor de jaarlijkse sloganverkiezing) en Johan verzamelt opvallende (kranten)koppen met ‘Telegraafjes’.


Coolblue: handelsmerk

Bij Coolblue is het creatief omgaan met teksten echt een handelsmerk geworden. ‘Alles voor een glimlach’ is niet voor niets het credo van het e-commercebedrijf. Waar het kan, komt het bedrijf met een tekstuele kwinkslag. Dat gaat van een factuur (‘dat betaal ik zelf’) tot een busje (‘Klopt’). Serieuze communicatie, doorspekt met glimlachwekkende toeters en bellen. Coolblue is voor veel bedrijven een voorbeeld. Al is het niet zo dat goed voorbeeld altijd goed doet volgen.

Coolblue factuur: dat betaal ik zelf wel

Coolblue. Klant. Koning

Coolblue mening

Coolblue wegwijzer


Dit artikel verscheen eerder in Tekstblad 2022, jaargang 1. Niets missen? Word abonnee van Tekstblad!


G’woon grappig

Copywriter/ideeënkrijger Joep Jong (zie Onderhanden op pagina 26 van dit nummer) bedenkt de ‘knipoog-zinnetjes’ voor het merk g’woon van Superunie (te vinden in negen Nederlandse winkelketens). Samen met zijn collega’s steken ze categorie voor categorie alle verpakkingen in het nieuw. Hij vindt het ‘g’woon erg leuk dat zij die teksten mogen maken’. Leuk met een knipoog? Oordeel zelf.Gwoon jamGwoon stroopwafels

Gwoon stroopwafels

Bol, Hema, Mona en Ikea

Sommige bedrijven zijn niet structureel creatief, maar hebben sporadisch een creatieve bui. Zoals Bol (ho-ho-hallo bij kerstkoopjes), Hema (mispouce bij een dode link/404-pagina) en Mona (redenen om te genieten van pudding). Het Zweedse Ikea spreekt klanten in e-mails steevast aan met hej!. Ludieke actie. Maar als je via een * moet uitleggen dat je aanhef niet onrespectvol ‘hé’ betekent, maar het Zweedse woord is voor ‘hallo’, sla je de plank toch een beetje mis. Zouden ze er klachten over hebben gekregen? Hé, en als we dan toch zout op slakken gaan leggen: zo’n misbaksel is die Hema-tompouce op het plaatje nu ook weer niet, toch?


Dit artikel verscheen eerder in Tekstblad 2022, jaargang 1. Niets missen? Word abonnee van Tekstblad!


Mispouce

Hej Ikea

Mona puddingBol.com hohoho